Blog

Zabawy integracyjne w przedszkolu

zabawy integracyjne w przedszkolu

Dzieci w grupie przedszkolnej powinny być dobrze zintegrowane. W końcu przedszkole to wyjątkowy okres w życiu każdego malucha, czas pierwszych przyjaźni i dziecięcych miłości. Jak wiemy, w przypadku dzieci najlepiej sprawdza się nauka poprzez zabawę. Podobnie jest z integracją, dlatego przygotowaliśmy propozycje zabaw integracyjnych w przedszkolu. Takie zabawy dla przedszkolaków sprawdzają się doskonale nie tylko w fazie adaptacyjnej, gdy wszystko jest dla maluchów nowe, ale również podczas dalszej edukacji przedszkolnej, gdyż rozwijają koordynację ruchową, uczą odczytywania emocji oraz pracy w grupie.

Muzyczne zabawy integracyjne dla dzieci – Piosenka na powitanie.

Piosenki na powitanie, to jedne z najczęściej wybieranych zabaw integracyjnych, które pozwalają dzieciom poznać się nawzajem. Wersji takich piosenek może być kilka:

  • Na melodię znanej piosenki „Panie Janie” dzieci śpiewają wspólnie z panią:

Witaj imię przedszkolaka x2

do nas chodź x2

wszyscy cię lubimy x2

z nami bądź x2

  • Śpiewamy:

Wszyscy są, Witam Was! – każdy klaszcze w dłonie

Zaczynamy już czas – każdy klaszcze w dłonie

Jestem ja – każdy pokazuje na siebie

Jesteś ty – każdy pokazuje na innych

Raz, dwa, trzy – każdy klaszcze w dłonie

  • Zabawa w pieczenie chleba. Nauczycielka staje na środku sali i zaczyna śpiewać: „Mało nas, mało nas do pieczenia chleba, Tylko nam, tylko nam, (imię przedszkolaka) tu potrzeba„. Wywołane dziecko podchodzi do nauczycielki i wspólnie z nią śpiewa te same słowa, zapraszając imiennie następnego przedszkolaka. Zabawa trwa do momentu, aż wszystkie dzieci nie znajdą się w okręgu wraz z innymi.

Zabawy dla dzieci w przedszkolu (na powitanie)

  •  Propozycją może być zabawa „Ja i Ty”. Podczas niej dzieci maszerują, a kiedy pani mówi STOP, zatrzymują się i tworzą pary. Następnie przedszkolaki stojąc w miejscu, pokazują na siebie i mówią „Ja”, po czym pokazują na partnera, mówiąc „Ty” i uderzają się wzajemnie w dłonie, wołając „To my”.
  • Zabawa w poznawanie imion – dziecko staje pomiędzy kolegami i mówi „Ja” po czym tupie jedną nogą, „jestem” i tupie drugą nogą, Podaje swoje imię i podskakuje na obu nogach.
  • Zabawa w „podaj swoje imię”. Dzieci siadają w kręgu, po czym każde z nich mówi swoje imię, podając równocześnie informację, co potrafi dobrze zrobić np. Maciek znam się na samochodach. Dla ułatwienia dzieci mogą przekazywać sobie kolejno maskotkę lub piłkę.
  • Zabawa „Piłka w kole”. W tej zabawie dzieci podają sobie nawzajem piłkę, jednocześnie głośno mówiąc jak nazywa się kolega lub koleżanka, do której trafia piłka.
  • Powitanie grupy. Dzieci stają na sali, a nauczycielka wypowiada różne powitania. Przedszkolaki, które czują się powitane, podnoszą ręce i machają do pozostałych. Mogą to być np. słowa: Witamy tych, którzy mają na sobie sukienkę. Witamy tych, którzy zjedli dziś śniadanie. Witamy tych, którzy mają blond włosy. Witamy tych, którzy dziś rano wstali etc.
  • ZabawaWesoły balon”. W tej zabawie dzieci ustawiają się na sali, tworząc okrąg. Jedno dziecko wchodzi do środka koła i zaprasza kolejnego przedszkolaka, wołając go po imieniu. Wołając kolejne maluchy, dzieci tworzą drugie koło wewnątrz pierwszego kręgu. Zabawa trwa, dopóki wszystkie dzieci nie znajdą się w nowym okręgu.
  • Zabawa dla dzieci w przedszkolu na powitanie. Przedszkolaki stają w kręgu na podłodze i trzymają się za ręce. Wspólnie powtarzają słowa dziecięcej rymowanki: „Jestem mały, małe rączki mam i nie wszystko umiem zrobić sam. Jednak nie martwię się tym wcale, bo z kolegami poradzę sobie doskonale.

Zabawy integracyjne w przedszkolu

  • Klasyczna zabawa w okręt. Podczas niej dzieci stoją na środku sali i patrzą w jednym kierunku. Jeden z przedszkolaków, wyznaczony do prowadzenia zabawy stoi przed nimi i wydaje komendy. Przykładowo wyznaczona osoba mówi: „Lewa burta” – dzieci biegną na lewą stronę sali, „Prawa burta” – przedszkolaki biegną na prawą stronę sali, „Rufa” – wszyscy biegną na tył sali, „Dziób” – dzieci biegną do przodu, „Pokład” – dzieci pozostają w miejscu. 
  • Zabawa „Ludwiczku”. Przedszkolaki siedzą w kole, a nauczycielka każde z nich prosi o przygotowanie nazwy owocu. Podczas zabawy pani rzuca piłkę od dziecka i mówi: „Ludwiczku, Ludwiczku co niesiesz w koszyczku?” Dziecko powinno wymienić wtedy nazwę owocu i rzucić piłkę do kolejnego dziecka.
  • Zabawa w pracusie i leniuszki. Nauczycielka dzieli przedszkolaki na 2 grupy. Te, które trafią do pracusiów, szybko wykonują różne czynności: zamiatają, podlewają kwiaty, sprzątają zabawki itp.. Druga grupa, czyli leniuszki poruszają się bardzo powoli, przeciągają, ziewają.
  • Zabawa w wolne miejsce. Dzieci siedzą w kole na podłodze, ale zostawiają wolne miejsce. Dziecko siedzące obok prosi: Zapraszam (imię dziecka), by przyszedł tu jak żabka, ptaszek, piesek itp.
  • Zabawa „jestem piłką”. Dzieci stoją w kole, a nauczycielka stoi w jego środku wraz z piłką. Zadaniem dzieci jest zmienić się w piłki i naśladować wszystkie ruchy, jakie wykonuje piłka, którą porusza pani. Kiedy nauczycielka odbija piłkę od podłogi, dzieci podskakują w tym samym tempie co piłka. Kiedy nauczycielka kołysze piłką nad głową, dzieci kołyszą się na boki. Kiedy nauczycielka obraca piłkę wokół własnej osi, dzieci obracają się w miejscu. Kiedy piłka toczy się po podłodze, dzieci turlają się, a kiedy nauczycielka wystukuje piłką różne rytmy, dzieci je wyklaskują.
  • Zabawa w zajączki. Dzieci siedzą w kole i zaczynając od nauczycielki, odliczają. Każde dziecko ma za zadanie zapamiętać swój numer. Kiedy wszystkie maluchy znają już swój numer, nauczycielka zaczyna odliczanie, przykładając dłonie do głowy i kiwając nimi jak zajączek, mówi: „Zajączek numer jeden pozdrawia zajączka numer...”. Zajączek, który zostaje wywołany, kiwa swoimi „uszami” i pozdrawia następnego, powtarzając słowa nauczycielki.
  • Sałatka owocowa. Przedszkolaki siadają na krzesłach ustawionych w okrąg. Nauczycielka siada w środku koła i każdemu przedszkolakowi przydziela nazwę owocu – może to być jabłko, gruszka, banan itp. Liczba nazw owoców jest w tym wypadku uzależniona od wielkości grupy. Kiedy każde dziecko ma już przydzieloną nazwę, nauczycielka mówi „Jabłka” i wtedy wszystkie maluchy, którym została przypisana ta nazwa, zamieniają się miejscami. Można również zamieniać w innych konfiguracjach np. jabłka i gruszki. Natomiast kiedy pani powie „sałatka owocowa”, wszystkie dzieci mają za zadanie zmienić swoje miejsca.
  • Zabawa w nastroje. Wybrane dziecko wymienia swoje imię jednocześnie ze zmianą nastroju: np. smutno, z radością, ze złością, a przy tym zmienia miny na te, symbolizujące dane emocje.
  • Zabawa w „strumyk i drzewa”. Nauczycielka dzieli przedszkolaki na dwa zespoły np. chłopców i dziewczynki. Na ustalony sygnał chłopcy stoją i podnoszą ręce do góry, naśladując szum drzew. Wtedy dziewczynki formują się w rząd, po czym biegną pomiędzy szumiącymi chłopcami jak wijący się przez las strumyk. Następnie grupy mogą zamienić się rolami.
  • Zabawa w przeciwieństwa. W tej zabawie przedszkolaki siadają na podłodze, a przed nimi umieszczona zostaje przesłona. Może to być kotara lub parawan. Wybrane dziecko ustawia się za nią, po czym pokazuje się raz jednej, raz z drugiej strony i przedstawia przeciwstawne emocje np. smutek – radość, choroba – zdrowie, słabość – siłę. Każde dziecko, które ma za zadanie prezentować te emocje, całą postawą ciała, a pozostałe dzieci powinny odgadywać, co przedstawia dziecko wychylające się zza kotary.

No Comments Yet


Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *