Blog

Przedszkolak uzależniony od cukru!

candy-3303839_1280

Wchodzisz z dzieckiem do sklepu spożywczego i na wejściu wita Cię cały regał różnokolorowych smakołyków i czekoladek. Nawet jeżeli uda ci się przemknąć przez ten dział bez wyraźnych próśb “ Mamo,a kupisz mi ten batonik?” To zaraz na waszej drodze staną pyszne słodkie bułeczki z piekarni albo kolorowe babeczki z lukrem. Twój maluch pociąga Cię za rękaw i z miną niewiniątka prosi o jeden smakołyk.

            Czy ta sytuacja jest dla Ciebie znajoma? Obecnie na rynku jest tak duża ilość produktów dedykowanych dla dzieci, że ciężko jest walczyć o dobre nawyki żywieniowe wśród naszych pociech. Nawet jeżeli w domu staramy się unikać słodkości to poza nim istnieje tak wiele miejsc, które kuszą nasze dzieci słodyczą. Czasami również nie do końca zdajemy sobie sprawę, że produkty, które kupujemy mają duże ilości cukru w sobie. Tak czy inaczej, sieć zdarzeń może doprowadzić do sytuacji kiedy nasze dziecko przestaje sobie radzić z nadmierną chęcią na słodycze i popada w uzależnienie. Jeżeli zastanawiasz się czy Twój przedszkolak boryka się z tym problem prześledź podane objawy:

  1. Stopniowe zwiększenie zapotrzebowania na słodki smak: Ustanawiasz limit dla swojego dziecka na jeden baton dziennie. Z czasem okazuje się, że ta ilość nie wystarcza i w weekend Twoje dziecko namawia Cię na kolejne dwa i pucharek lodów. Nieświadomie zwiększasz w diecie swojego dziecka ilość cukrów i nagle okazuje się, że dzień bez słodyczy jest dniem pełnym agresji i płaczu. To znak, że Twoje dziecko mogło nadmiernie przyzwyczaić  się do słodkiego smaku, a codzienny rytuał stał się uzależnieniem.
  2.  Nadmierna agresja: Dostajesz telefon z przedszkola, że twoje dziecko zachowuje się niegrzecznie i agresywnie. W domu historia się powtarza, a wybuchy złości są tak zaskakujące i nagłe, że często nie jesteś w stanie ich opanować. W sklepie Twoje dziecko, jak na filmie tupie nóżkami ze złości gdy odmawiasz mu wymarzonego łakocia. Nadmierna drażliwość, jest częstym objawem uzależnienia od cukru. Warto zwrócić uwagę, czy po słodyczach dziecko się na chwilę uspokaja. Jeżeli tak, to może być to  potwierdzeniem naszych obaw. 
  3. Problemy z zaśnięciem: Węglowodany proste czyli m.in. cukier rafinowany to główne źródło energii dla naszego organizmu. Jeżeli twój przedszkolak spożywa jego nadmierne ilości to może być “nabuzowany” energią, a w konsekwencji mieć problemy z zasypianiem. Aktywność ruchowa jest naturalną rzeczą i nie można jej odmawiać dziecku, ale odpowiednia ilość snu gra tak samo kluczową rolę jak ruch. Jeżeli twoje dziecko kładzie się później niż Ty oczekujesz i do późnego wieczoru biega po pokoju, może to świadczyć o tym, że w dzień zjadł zbyt dużo słodyczy albo słodkich produktów i nie jest w stanie wyciszysz swojego organizmu. 
  4. Ospałość w przedszkolu: Wieczorem twoje dziecko walczy z zaśnięciem, a później w przedszkolu lub szkole ma problemy z rozbudzeniem i ciężko mu się skupić. Wiąże się to od razu z problemem z koncentracją na zabawie albo niechęcią do współpracy. Problem może tkwić w zbyt krótkim śnie, albo złym śniadaniu. Porcja płatków z mlekiem to wielka bomba cukru. W organizmie twojego dziecka wytwarza się duża ilość insuliny, która na końcu powoduje spadek energii i ospałość.

Jeżeli podane objawy zdarzają się w waszym domu rodzinnym warto przyjrzeć się diecie i zmienić nawyki żywieniowe. Pamiętajmy, że łatwo jest uzależnić się od cukru, ale trudniej już rzucić ten nałóg. Warto uzbroić się w cierpliwość i stopniowo odstawiać słodycze i niepożądane produkty. Dziecko na pewno będzie się opierać gdyż smak słodki jest w rzeczywistości najbardziej atrakcyjnym ze wszystkich. Mimo tego jeżeli wytworzymy sieć dobrych nawyków już w wieku przedszkolnym to istnieje większa szansa, że nasze dziecko będzie się dobrze odżywiać w późniejszym czasie.

Na koniec podrzucimy wam parę pomysłów jak zamienić te niezdrowe produkty, na odżywcze i wartościowe.

  1. Słodkie płatki śniadaniowe z mlekiem tłustym → pełnoziarniste musli ze świeżymi owocami, kakao i mlekiem półtłustym.
  2. Babeczki → Ciasteczka domowej roboty na bazie orzechów, suszonych owoców i miodu.
  3. Soki → Soki wyciskane w domu ze świeżych owoców. Zalecane jest rozcieńczenie ich wodą.
  4. Batony i przekąski → Owoce świeże i suszone.
  5. Koktajle i jogurty słodkie → domowy jogurt naturalny ze zblendowanym bananem i dodatkiem świeżych owoców pokrojonych na kawałki.

Im, szybciej wytworzysz dobre nawyki u swoich dzieci tym będą zdrowsze i szczęśliwsze w przyszłości.

No Comments Yet


Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *