Blog

To moje? Twoje? Czyje?

przedszkolak nie umie się dzielić z innymi

To moje? Twoje? Czyje? Czyli kiedy przedszkolak nie umie się dzielić z innymi!

Dzieci do około drugiego roku życia nie utożsamiają zjawiska własności . Jeśli maluch podaje komuś jakąś rzecz to czerpie przyjemność tylko z podawania, a nie z obdarowywania tej osoby. W ten sposób naśladuje np. mamę. Drugi rok życia to rok przełomowy – to na tym etapie rozwoju najczęściej pojawia się nowy zwrot pod tytułem „To Moje!”. Dzieje się tak dlatego, że w tym okresie buduje się tożsamość malucha. Zabawka, którą trzyma w ręku staję się synonimem niezależności i siły. Kiedy dorosły bądź rówieśnik mówi zwracając się do niego „Pożycz” jest to dla niego tożsame z „oddaj na zawsze”. Dopiero po pewnym czasie uznaje on inne osoby jako kompanów zabawy.

Prawo własności wpajane od najmłodszych lat

Jeśli dziecko posiada już swoje rzeczy to należy stosować zasadę, że jeżeli należą do niego to trzeba uzyskać zgodę na ich pożyczenie i bez tej zgody nie należy brać ich bez jego pozwolenia. Nie powinno się również pożyczać jego zabawek innym dzieciom. Dla wielu rodziców tej zasadzie brakuje logicznych podstaw. Jednak przedszkolak powinien nauczyć się używać właściwie słowa „nie”. Ma on prawo do nie pożyczania swoich własności. Jednocześnie należy dziecku tłumaczyć, że w pewnych sytuacjach można podzielić się z kimś innym swoją własnością, można pożyczać….maluchy pilnie obserwują dorosłych i jeśli np. rodzice chętnie pożyczają przedmioty osobom w ich bliskim otoczeniu, dziecko nie powinno mieć z tym problemu.

Empatia i odpowiedzialność za potrzeby innych już w wieku przedszkolnym

Jeśli dziecko nie chce dzielić się z innymi to dobrze jest z nim rozmawiać o takiej sytuacji. Rozmowa powinna być dla dziecka nauką, w której nauczysz je jak jednocześnie spełniać potrzeby swoje i innych osób. Kiedy maluch stanowczo odmawia podzielenia się chociażby zabawką, zaproponuj mu abyście poszukali razem innych zabawek tak, aby każda osoba biorąca udział w zabawie miała swoje przedmioty. Jeśli dziecko chętnie przystąpi do takiej aktywności – warto je pochwalić, że dba o innych. Jeśli jednak zdarzą się przykre sytuacje ,a mały uparciuch stanowczo odmówi należy dać mu czas do namysłu. Być może obserwacja zachowań innych osób pomoże mu zrozumieć, że łatwiej żyje się we wspólnocie i zmieni zdanie.

Ukochany miś zawsze pozostaje pod ochroną, nawet wtedy kiedy przedszkolak nie umie się dzielić z innymi

Kiedy dziecko przebywa w domu mama jest filarem bezpieczeństwa. W przedszkolu sytuacja się zmienia, a obowiązki mamy przejmuję ukochana zabawka. Warto zadbać, aby dziecko nie musiało się z nikim dzielić ulubionym przedmiotem. Można uprzedzić wychowawców w przedszkolu o tym, że dziecko upodobało sobie konkretny przedmiot, aby uniknąć przykrych sytuacji w przyszłości.

Jeśli dziecko z trudem przychodzi dzielenie się, nie zmuszaj go do niczego, a już na pewno nie nazywaj samolubem. Nie groź też, że nikt nie będzie go lubił. Umiejętność, w której człowiek korzysta z rzeczy wspólnie z inną osobą nie może być przymusem. Powinna wynikać z troski o dobre relacje z bliskimi.

No Comments Yet


Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *